در این مطلب ما Snapdragon 8 Gen 2 را محک می زنیم. دستاوردهای CPU قوی، ارتقاء GPU چشمگیر! در بررسی مشخصات اسنپدراگون 8 نسل 2 با ما همراه باشید.

انجام تمامی تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری تلفن همراه در مرکز آقای تعمیرات موبایل.

کوالکام ماه گذشته از اسنپدراگون 8 نسل 2 رونمایی کرد و اولین گوشی های مجهز به آن در حال عرضه هستند. در حالی که vivo X90 Pro برای اولین بار معرفی شد، گوشی iQOO 11 برای تست گزینه ی انتخابی است. با در دست داشتن iQOO 11، می دانیم که این دستگاه در سطح بالایی است. این گوشی دارای 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی است. که به اسنپدراگون 8 نسل 2 فرصتی عالی برای درخشش می دهد.

بررسی اسنپدراگون 8 نسل 2

اسنپدراگون 8

قبل از شروع اجازه دهید تا تراشه را با جزئیات بیشتری معرفی کنیم. اسنپدراگون 8 نسل 2 از ترکیبی از هسته های ARM استفاده می کند. Cortex-X3 رهبر این بسته است و بر اساس داده های رسمی، باید 25٪ سریعتر از Cortex-X2 مورد استفاده در تراشه های نسل 1 باشد. این دستورالعمل برای عملکرد تک رشته ای است.

سپس ترکیبی از چهار هسته متوسط وجود دارد. دو هسته Cortex-A715 هستند که باید 20 درصد سریعتر از هسته قدیمی A710 باشد. تراشه Gen 2 همچنین دارای دو هسته از آن A710 است، بنابراین تخمین عملکرد چند رشته ای دشوارتر است. این بر اساس داده های ARM است.  کوالکام می گوید که CPU به طور کلی 35٪ سریع تر است. (در مقایسه با CPU اصلی 8 Gen 1) و 40٪ کارآمدتر.

اسنپدراگون 8 نسل 2 نیز از پردازنده گرافیکی جدید Adreno 740 استفاده می کند. کوالکام در مورد مشخصات سخت افزاری مخفیانه عمل می کند. اما تغییرات بزرگی در راه است. نکته جالب توجه این است که 740 با سرعت کلاک کمتری نسبت به 730 در تراشه های Gen 1 کار می کند. با این حال، کوالکام می گوید که GPU جدید 25٪ سریعتر از نسل قبلی خود است. (و 45٪ کارآمدتر).

بخوانید  نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی s22 Ultra و زمان عرضه

در هر صورت، کوالکام با ادعای GPU خود محافظه کار بود. ما شاهد افزایش سرعت بسیار بیشتر حتی نسبت به Snapdragon 8 + Gen 1 هستیم، که خود یک پیشرفت متوسط نسبت به تراشه اصلی از ابتدای امسال بود (10٪ سریعتر). تمرکز تراشه پلاس، بهره وری انرژی بود. و هنگامی که این امر محقق شد، کوالکام می‌توانست توجه خود را به سریع‌تر کردن کارها معطوف کند.

عملکرد

عملکرد اسنپدراگون 8

ذخیره سازی UFS 3.1. اسنپدراگون 8 نسل 2 از حافظه سریع‌تر LPDDR5X DRAM و UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند، و iQOO 11 به طور کامل از آنها استفاده می‌کند. مهم است که به خاطر داشته باشید چیپست به تنهایی عملکرد واقعی را تعیین نمی کند. کوالکام با افزودن پشتیبانی از فرمت‌های حافظه جدید و سریع‌تر، سازندگان را قادر به ساخت تلفن‌های سریع‌تر کرده است.

اکنون، می‌توانیم نگاهی دقیق‌تر به نحوه عملکرد جداگانه ی اجزا داشته باشیم. ما با Geekbench 5 شروع می کنیم، که عملکرد تک و چند رشته ای را اندازه گیری می کند. به یاد داشته باشید، هدف برای بهبود تک هسته ای 25٪ نسبت به Cortex-X2 در همان گره و سرعت ساعت یکسان است (یعنی بیش از پیاده سازی دیده شده در 8+ Gen 1).

در اسنپدراگون 8 نسل 2 حدودا 18 درصد بهبود نسبت به 8+ Gen 1 دیده میشود. هسته اصلی آن را با فرکانس 3.0 گیگاهرتز اجرا کنید! اما هسته های 8+ Gen 1 و 8 Gen 2 یکسان هستند، در نتیجه افزایش سرعت از معماری جدید ناشی می شود.
بارهای کاری چند رشته ای بهبودی مشابه 22% را نسبت به 8+ Gen 1 نشان می دهد. شکاف با اسنپدراگون 8 نسل 1 اصلی با 33 درصد سرعت بیشتر است.

بخوانید  بررسی گوشی ردمی نوت 10 پرو شیائومی

اگرچه شاید پیشگام نباشند، اما پیشرفت‌های CPU بسیار قوی است. دست‌های کوالکام در اینجا بسته است زیرا از هسته‌های CPU Cortex بهینه‌سازی شده از ARM استفاده می‌کند. شاید زمانی که تیم Nuvia یک CPU موبایل ارائه می‌کند همه چیز متفاوت باشد، اما این واقعیتی است که ما برای سال 2023 داریم.

تراشه های کوالکام

تراشه کوالکام

اگرچه پردازنده‌های گرافیکی Adreno همگی Qualcomm هستند و در چندین آزمایش از هدف +25% فراتر رفته‌اند. قبل از اینکه به آن بپردازیم، باید در مورد وضوح و نرخ فریم صحبت کنیم. iQOO 11 دارای صفحه نمایش 1440 x 3200 پیکسل با نرخ تازه سازی 120 هرتز است. (این پنل LTPO4 است). با این حال، بسیاری از گوشی‌های دارای تراشه‌های نسل 1 از نمایشگرهای کلاس +FHD استفاده می‌کنند.

بیایید کمی بیشتر به حالت FHD+ بمانیم زیرا می دانیم تعداد زیادی گوشی اسنپدراگون 8 نسل 2 با نمایشگرهای FHD+ در راه است. ما در اینجا فقط به آزمایش های روی صفحه نگاه می کنیم.

تست‌های GFXBench Aztec حدود 50 درصد پیشرفت را با استفاده از OpenGL ES و  Vulkan نشان می‌دهند. این گوشی تقریباً می تواند گیم پلی 90 فریم بر ثانیه را با این وضوح ارائه دهد. اسنپدراگون 8 نسل 2 بازی با نرخ رفرش/ نرخ فریم بالا را در +FHD امکان پذیر می کند. در حالی که تراشه های Gen 1 بین وضوح بالا و نرخ فریم یکی را انتخاب میکنند.

حالا با رفتن به تست های خارج از صفحه به عملکرد خام GPU نگاهی بیاندازیم. اینها با نسبت تصویر 16:9 (در 1080p یا 1440p) استاندارد شده‌اند و از محدودیت‌های فیزیکی مانند نرخ تازه‌سازی نمایشگر جلوگیری می‌کنند.

بخوانید  مقایسه آیفون 15 پرومکس و گوگل پیکسل 8 پرو

با شروع با Aztec در 1440p، حدود 50٪ شاهد بهبود عملکرد هستیم. شکاف بین Vulkan و OpenGL ES کمتر از آنچه در تراشه‌های Gen 1 است، اما Vulkan هنوز یک مزیت جزئی دارد. 3DMark’s Wild Live (Vulkan، 1440p) حدود 30٪ بهبود کمتری را نشان می دهد. با این حال، کوالکام تنها وعده افزایش 25 درصدی را داده بود، بنابراین اسنپدراگون یک بار دیگر انتظارات را شکست داد.

نتیجه

پردازنده گرافیکی جدید Adreno 740 درون اسنپدراگون 8 نسل 2 واقعاً چشمگیر است. چیپست جدید بازی با نرخ فریم بالا را در عناوین بیشتری از آنچه در حال حاضر ممکن است امکان پذیر می کند و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا تنظیمات گرافیکی با کیفیت بالاتر را همزمان فعال کنند. چیزی که امروز به آن توجه نکردیم عملکرد پایدار است. این چیزی است که از یک گوشی به گوشی دیگر متفاوت است.

نکته آخری وجود دارد که باید به آن پرداخته شود، ظاهراً کوالکام یک نسخه ارتقا یافته از اسنپدراگون 8 نسل 2 دارد. در 719 مگاهرتز است. (از 680 مگاهرتز بالاتر است). کوالکام رسما وجود آن را تایید نکرده است، اما سرنخ هایی وجود دارد که نشان می دهد SM8550-AC واقعی است، بنابراین ما این پست را با عبارت «ادامه دارد» به پایان می بریم!

منبع: به گزارش از gsmarena.com.
برای دریافت به روز ترین اخبار تکنولوژِی روز دنیا به پیج اینستاگرام آقای تعمیرات موبایل  بپیوندید.

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی در پیام رسان ها