دیپ فیک چیست؟

موضوع دیپ فیک، تکنیک جدید بر اساس هوش‌‌ مصنوعی است که با آن تصاویر و ویدئو‌های دروغینِ واقع‌گرایانه درست می‌شود؛ موضوعی که بسیاری را وحشت‌زده کرده است.در دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ میلادی، شرکتی با نام Memorex در حوزه‌ی تولید نوار‌های کاست فعالیت می‌کرد. در تمام کمپین‌های تبلیغاتی این شرکت، همواره یک جمله‌ی خاص تکرار می‌شد: «آیا این صدای واقعی است یا Memorex چنین کیفیتی دارد؟»

دیپ فیک تقابل حقیقت و مجازی

طی روز‌ها یا حتی ماه‌های گذشته، ممکن است بارها به ویدئو‌های دیپ‌فیک برخورده باشید؛ ویدئو‌هایی که اساساً هیچ‌گونه انطباقی با حقیقت ندارند اما به‌سبب واقع‌گرایانه‌بودنشان، نمی‌توان متوجه جعلی‌‌بودن آن‌ها شد. از سیاست‌مداران معروف تا هنرمندان مشهور و حتی مدیران مطرح دنیای فناوری، همگی در ماه‌های گذشته‌ به‌نوعی با این پدیده نوظهور دست‌و‌پنجه نرم‌ کرده‌اند. از عکس‌های غیراخلاقی و ساختگی هنرمندان مشهور بگیرید تا سخنرانی‌های جعلی سیاست‌مداران و اظهار‌نظر‌های طنز‌گونه مدیران فناوری درباره موضوعاتی نظیر حفظ حریم خصوصی، همگی نمونه‌هایی کوچک از عملکرد تخریب‌گرایانه دیپ‌فیک و اثر منفی آن‌ها روی جامعه هستند.

اظهار نگرانی باراکک حسین اوباما

باراک حسین اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در گفت‌و‌گویی که به‌تازگی انجام داده، نگرانی خود را درباره پیشرفت دیپ‌فیک ابراز کرده است:صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به‌دنبال پخش همه‌گیر ویدئویی دروغین از وی انجام شده که در ویدئو موردبحث، باراک اوباما جانشین خود، یعنی دونالد ترامپ را فردی کاملاً غیرمنطقی و حقیر خطاب می‌کند.

 

دیپ‌فیک چیست؟

دیپ‌فیک نام یک تکنیک نرم‌افزاری مبتنی‌بر هوش‌مصنوعی است که در محتوای صوتی و تصویری دست می‌برد و آن‌ را به‌دلخواه دگرگون می‌سازد؛ بنابراین نتیجه‌ی نهایی که به‌دست می‌آید، چیزی کاملا متفاوت از حقیقت خواهد بود. درواقع نام این تکنیک نیز به‌درستی عملکرد آن را آشکار می‌سازد؛ دیپ‌فیک، ترکیبی از یادگیری عمیق (Deep Learning) و جعل (Fake) است.

بخوانید  ثبت پتنت گوشی تاشو با ماژول دوربین متفاوت توسط شیائومی

اولین کاربرد دیپ فیک در جنگ ستارگان

کارگردانان سینما یکی از قدیمی‌ترین استفاده‌کنندگان از این فناوری بوده‌اند. سِر پیتر کوشینگ، بازیگر انگلیسی که نقش «گرند ماف تارکین» را تا پیش‌از مرگش در سال ۱۹۹۴ در مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان بازی می‌کرد، باری دیگر در فیلم «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» که مربوط‌به سال ۲۰۱۶ می‌شود، ظاهر شد. در همین فیلم با استفاده از تکنیک مشابه، شخصیت «پرنسس لیا» هم بازسازی و جوان شد. در نمونه‌ای دیگر، ستاره‌ی فیلم «سریع و خشن»، یعنی پاول واکر را داریم که پیش‌از تکمیل فیلم‌برداری هفتمین قسمت از این سری در یک تصادف رانندگی درگذشت؛ اما به‌لطف دیپ‌فیک، هنوز شاهد هنرنمایی این بازیگر سری فیلم‌های سریع‌ و خشن هستیم.

نمونه ای از دیپ فیک

در این ویدئو بیل هیدر (Bill Hader) را در‌ حال گفت‌و‌گو نشان می‌دهد؛ اما نکته مهم درباره این ویدئو، تغییر چهره ناگهانی وی به چهره آرنولد شوارتزینگر است. این اتفاق به‌قدری طبیعی اتفاق می‌افتد که گویی چنین رخدادی در دنیای حقیق رخ می‌دهد.

 

آنچه در این ویدئو اتفاق میفتد

ادوارد دلپ، مدیر بخش پردازش تصویر و ویدئو در آزمایشگاه دانشگاه پوردو، سرعت و سهولت ساخت ویدئو‌های دیپ‌فیک را برای جوامع امروزی یک هشدار جدی می‌داند. وی یکی از چندین پژوهشگری است که روی توسعه‌ی الگوریتمی برای تشخیص ویدئو‌های دیپ‌فیک و جلوگیری از نشر گسترده‌ی آن‌ها در فضای اینترنت کار می‌کند؛ پروژه‌ای که توسط دولت آمریکا برای مقابله با نشر اکاذیب راه‌اندازی شده است.

سقوط اخلاقیات با ظهور دیپ فیک

یکی از بحث‌برانگیز‌ترین و غیراخلاقی‌ترین زمینه‌های فعالیت دیپ‌فیک، تولید محتوای ویدئویی بزرگسالانه است. سال ۲۰۱۷ میلادی، کاربری در وب‌سایت ردیت؛ ویدئویی غیراخلاقی و دروغین از بازیگری با نام Gal Gadot منتشر کرد که وی را درحال ایفای نقش در فیلم‌های غیراخلاقی نشان می‌داد. اگرچه این ویدئو توسط فناوری دیپ‌فیک ساخته شده بود؛ اما نوع مونتاژ به‌گونه‌ای بود که در نگاه نخست کمتر کسی می‌توانست متوجه جعلی‌بودن ویدئو شود.

بخوانید  وان پلاس 7 پرو یا قیمتی بالا در بازار ایران

طولی نکشید که اتفاقات مشابه با همین مضمون برای دیگر بازیگران مطرحِ سینما رخ داد؛ بدین‌گونه، افرادی که در ابتدایی‌ترین جنبه‌های زندگی روزمره خود جانب احتیاط را پیشه می‌کنند، خود را در ویدئو‌هایی دیدند که پیش‌تر تصور آن نیز از ذهن‌ها دور بود.

آقای تعمیرات موبایل

آخرین اخبار و مقالات معتبر و به روز درباره گوشی های اپل و سامسونگ و هواوی از ما بخواهید 🙂 .این مرکز توانایی تعمیر انواع برندهای موبایل را داشته که به چند مورد آن اشاره می کنیم: تعمیر گوشی سامسونگ (samsung)، تعمیر گوشی آیفون(iphone)، تعمیر گوشی هواوی، تعمیر گوشی اچ تی سی، تعمیر گوشی سونی، تعمیر گوشی ال جی، تعمیر گوشی شیائومی، تعمیر گوشی نوکیا، تعمیر گوشی بلک بری و … .

انواع خدمات تعمیرات آقای تعمیرات موبایل

  • تعمیر/تعویض تاچ و ال سی دی گوشی
  • سرویس نرم افزاری
  • تعمیر برد
  • تعمیر باتری
  • تعمیر اسپیکر
  • تعمیر دوربین
  • تعویض فلت
  • تعویض قاب یا شاسی
  • بازیابی اطلاعات گوشی
  • تعمیر و تعویض سوکت سیم‌کارت
  • بازگردانی کامل اطلاعات از دست رفته انواع هارد
  • و صدها خدمات دیگر با نازل ترین قیمت

نحوه ارتباط با اقای تعیمرات موبایل

  • تماس مستقیم با مرکز تعمیرات موبایل
    تلفن های تماس : ۱۳۹۴ ۹۹۴ ۰۹۳۵ – ۰۱۵ ۷۴ ۷۳ ۰۹۱۹
  • ارسال درخواست انلاین به مرکز تعمیرات موبایل اقای تعیمرات موبایل

ارتباط با شما مشتری عزیز افتخار ماست . برای استفاده از تخفیفات ویژه زمستانه تا پایان امسان فرصت دارید 🙂

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی در پیام رسان ها