گوشی های هوشمند امروزه بخش اجتناب ناپذیر زندگی ما شده اند، که متاسفانه با گذشت زمان و فراگیر شدن این گوشی ها تعداد حملات ویروس ها بر این دستگاه ها نیز افزایش یافته است.ما در این مقاله برخی از دلایل ویروسی شدن گوشی ها را برای شما عزیزان ارائه میدهیم.

این ویروس ها می توانند آسیب های زیادی به گوشی شما برسانند و احتمال آلوده شدن گوشی ها به ویروس در حال افزایش است. نصب بدافزار، ورود به صفحات اینترنتی نا معتبر، استفاده از درگاه های نا امن، دانلود و نصب اپلیکیشن های ناشناس و عوامل دیگری می توانند، از علت های ویروسی شدن گوشی باشند.

 

چه چیزی باعث ویروسی شدن گوشی میشود؟

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است گوشی شما درگیر ویروس های کامپیوتری شود در ادامه برخی از این دلایل را برای شما مطرح خواهیم کرد و علائم و روش های محافظت از گوشی در برابر ویروس ها را به شما خواهیم گفت ، و در ادامه این مطلب به چگونگی جلوگیری از ویروسی شدن گوشی خواهیم پرداخت.

دانلود و نصب اپلیکیشن های غریبه

در دنیای و فضای اینترنت اپلیکیشن های متنوع وجود دارد که این اپلیکشین ها واسطه ای برای ویروس ها هستند.ویروس ها می توانند به راحتی همراه با این اپلیکیشن ها به داخل گوشی های هوشمند راه پیدا می کنند.

باید دقت داشته باشید که هر اپلیکیشن را نصب نکنید و دانلود نصب اپلیکیشن ها از سایت و فروشگاه های معتبر باشند.

 

تبلیغات ناخواسته

بسیاری از مجرمان اینترنتی برای به سرقت بردن اطلاعات کاربران از نمایش تبلیغات مشخص استفاده می کنند.

نمایش و ظاهر شدن تبلیغات ناخواسته بر روی صفحه نمایش گوشی می تواند ویروسی شدن موبایل شما باشد. با کلیک کردن بر روی تبلیغ،  گوشی کاربر هک می شود و اطلاعاتش به سرقت می رود.

 

استفاده از درگاه های نا معتبر

سعی کنید از نسخه های مرورگر معتبر و شناخته شده استفاده کنید تا از هک و مجرمان سایبری در آمان باشید. استفاده از در گاه های نامعتبر و نا مطمئن سبب می شود تا هکر ها و مجرمان با تولید یک صفحه جعلی اطلاعات مهم کاربران را به راحتی سرقت کنند.

 

بخوانید  معرفی گوشی موتو G PLAY 2024 با قیمت 149 دلاری

دریافت فایلهای مخرب از طریق ایمیل ها و شبکه های اجتماعی

روزانه میلیون ها فایل، عکس، فیلم و …. از طریق اینترنت بر روی سایت ها و شبکه های اجتماعی و سرویس های ایمیل به صورت آنلاین انتقال داده می شود.

فقط 5 درصد ازاین فایل ها هنگام انتقال بررسی می شوند، و فایل های مخرب توانایی و وظیفه متفاوتی دارند برای هک کردن، سرقت اطلاعات و … ساخته می شوند. این نوع فایل ها از طریق ایمیل و …  وارد گوشی می شوند و اطلاعات شما را سرقت می کنند.

 

علائم ویروسی شدن گوشی

 

کاهش غیر معمولی شارژ گوشی

امروزه گوشی های جدید با باتری های قدرتمند روانه بازار می شوند، که شارژ باتری بعضی از گوشی ها تا دو روز می توانند دوام بیاورند.هنگامی که شما متوجه می شوید

شارژ گوشی تان  سریع تر از گذشته تمام می شود می توان گفت گوشی ویروسی می باشد.اکثر ویروس ها در صفحه نمایش گوشی ها ظاهر نمی شوند

 اما آنها در گوشی شما فعالیت می کنند و به گوشی شما آسیب می رسانند.شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر از چگونگی علت خرابی باتری گوشی چیست را مطالعه کنید.

 

قطع شدن تماس ها

اگر شما در موقعیتی قرار دارید که از نظر آنتن دهی و شبکه مشکلی ندارید، اما تماس های شما بدون دلیل قطع و وصل می شوند در این صورت ویروس شدن گوشی قوی بود و توصیه می کنیم یک آنتی ویروس مناسب نصب کنید. 

تماس ها و پیام های مشکوک

اگر گوشی شما به صورت خودکار با مخاطبین تان تماس  و یا پیام ارسال کرده است آن را جدی بگیرید. زیرا بعضی از ویروس ها برای تماس و پیامک ساخته شده اند، اگر دوستانتان پیامک هایی از شما دریافت می کنند که حاوی لینک هستند قطعا گوشی شما ویروسی شده است.

وجود اپلیکیشن های ناشناس

هنگامی که یک اپلیکیشن ناشناس را روی گوشی خود مشاهده کردید که شما آن را دانلود و نصب نکرده اید  احتمال ویروسی شدن گوشی زیاد بوده و سریع آن اپلیکیشن را حذف کنید. 

گرم شدن پیش از حد گوشی

گوشی های ویروسی معمولا بیش از حد گرم می شوند، زیرا ویروس ها از منابع گوشی بیش از حد استفاده می کنند که در نتیجه بدنه گوشی شما داغ می شود.

اگر از گوشی خود استفاده زیادی نمی کنید سرعت و عملکرد کندی دارد و داغ می کند در این صورت می توان گفت گوشی ویروسی است.

کاهش بسته اینترنت در گوشی

ویروس های مخرب گوشی ها اینترنت زیادی را مصرف می کنند تا تبلیغات ناخواسته را نمایش دهند کاهش شارژهای اینترنتی یکی از علائم های ویروسی شدن گوشی می باشد.

 

بخوانید  مشخصات گوشی وان پلاس 11 فاش شد

بسته شدن اپلیکیشن در گوشی

اگر یک اپلیکیشن بازی را برای نخستین بار باز کردید و آن اپلیکیشن اجرا نشد یک امر طبیعی است، اما  اپلیکیشن های مختلف چندین بار که دائم از آنها استفاده می کنید اجرا نمی شوند نخست سعی کنید آنها را آپدیت و بروزرسانی کنید.

 

انواع ویروس  های موبایل

 

ویروس Trojan

این ویروس معمولا با یک اپلیکیشن دیگر وارد گوشی ها می شود و به صورت خودکار اجرا می شود و گوشی را ویروسی می کند

و اطلاعات شخصی شما را به دست می آورد همچنین این ویروس می تواند بعضی از اپلیکیشن ها را پاک کند.

 

ویروس  Fishing

Fishing یکی از انواع کلاهبرداری های اینترنتی میباشد که با تولید یک صفحه مشابه صفحه ورود به ایمیل یا درگاه بانکی اطلاعات شمارا دریافت میکنند

و از اطلاعات شما سو استفاده میکنند .زمانی که وارد صفحه پرداخت بانک یا صفحه ورود به ایمیل خود می شوید حتما از صحت آدرس صفحه مورد نظر خود اطمینان حاصل نمائید.

 

ویروس Worm

این ویروس توسط ارسال پیامک وارد گوشی شما می شود و حتی فرد بدون اینکه آن پیام را باز کند و یا بخواند وارد گوشی می شود و فعالیت های مخرب را در گوشی شما آغاز می کند.

 

ویروس Adware

ویروس Adware  به سختی شناسایی می شود زیرا هیچ علائمی با خود ندارد، اما زمانی که وارد گوشی شود

شروع برای جمع آوری اطلاعات شما مانند پیام ها، اطلاعات شبکه های اجتماعی ، شماره تماس و… می کند.

 

چگونه از گوشی خود محفاظت کنیم؟

  • همواره گوشی خود را آپدیت و بروز رسانی کنید.
  • سعی کنید فقط از طریق پلی استور گوگل برنامه ها را نصب و دانلود کنید.
  • تنظیمات گوشی خود را طوری تنظیم کنید تا زمانی که شما پست ورد خود را وارد نکرده اید اپلیکیشنی در گوشی شما دانلود و نصب نشود.
  • یک برنامه آنتی ویروس مناسب نصب کنید.
  • از کلیک کردن روی لینک های مشکوک دوری کنید.
  • نسخه اندروید خود را همیشه بروز نگه دارید.
  • عدم دانلود بازی ها از سایت های نا معتبر
  • اجتناب کردن از باز کردن پیام ها از سایت های نا معتبر
  • عدم از باز کردن ایمیل ها و لینک های ناشناس و مشکوک

نتیجه گیری

گوشی های هوشمند همواره قربانی حملات ویروسی و بدافزاری هستند. در این مقاله دلایل  ویروسی شدن گوشی را خدمتتان ارائه کردیم.

پس شما می توانید ویروسی شدن گوشی خود را تشخیص بدهید .اگر ویروس شدن گوشی شما بیش از حد معمول است حتما به مرکز تعمیرات موبایل مراجعه کنید.برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله راهکار های برای رفع ویروس گوشی سری بزنید.

×
واتساپ
اینستاگرام
پشتیبانی در پیام رسان ها